Gynaecomastie

BORSTVORMING BIJ MANNEN

Borstvorming bij de man of gynaecomastie is een aandoening waarbij de man een meer dan normaal volume ontwikkelt ter hoogte van de borst. Deze aandoening kan, naast een verminderd zelfbeeld, ook gepaard gaan met specifieke pijnklachten.

Alles wat je wilt weten

Verschillende oorzaken kunnen aan de basis liggen van dit fenomeen.

Bij de geboorte hebben zowel meisjes als jongens kleine klierschijfjes achter de tepel. Bij jongens verdwijnen deze meestal in de kindertijd. Tijdens de puberteit kunnen deze klierschijfjes (tijdelijk) terug wat opzwellen. Bij sommige mannen is er abnormaal veel borstklierontwikkeling langs één of beide kanten die vaak niet meer spontaan verdwijnt.

Andere oorzaken van borstontwikkeling bij mannen: Onevenwicht tussen mannelijke en vrouwelijke geslachtshormonen; Leveraandoening; Aandoening van de teelbal; Bepaalde types van medicatie;..

Een volledige uitwerking door de endocrinoloog is vaak aangewezen. Deze zal naast een bloedafname ook een volledig lichamelijk onderzoek uitvoeren.

Hiernaast wordt een echografie uitgevoerd van de borst om een idee te krijgen van het volume en of er sprake is van een duidelijke klierschijf achter de tepel.

Indien geen duidelijke onderliggende oorzaak aan de basis ligt van de borstvorming, kan een plastische interventie de oplossing bieden.

Indien er enkel een teveel aan vetweefsel aanwezig is, zal een correctie gebeuren door middel van een klassieke liposuctie. Bij deze techniek wordt met een canule onderhuids vetweefsel verwijderd.

Indien echter een duidelijke kliercomponent aanwezig is, moet deze ook aangepakt worden. Naast de klassieke liposuctie zal een kleine insnede gemaakt worden aan de onderrand van het tepelhof. Via deze insnede zal dan een groot deel van de klierschijf worden verwijderd. Het litteken is vrijwel onzichtbaar na verloop van tijd.

Indien er sprake is van uitgesproken borstvorming of na massief gewichtsverlies, zullen bovenvernoemde technieken ontoereikend zijn. In dergelijke gevallen dient naast het vet- en  klierweefsel ook een stuk huid verwijderd te worden. Hierdoor zullen enkele extra littekens ontstaan ter hoogte van de borst.

• De ingreep wordt uitgevoerd onder een korte algemene verdoving
  • Afhankelijk van de uitgebreidheid gebeurt dit via een dagopname of 1 nacht hospitalisatie
  • Alle wonden worden gesloten met onderhuidse draadjes die vanzelf resorberen.
  • Als verband wordt een speciale huidlijm gebruikt, zodat u na de ingreep gerust kan douchen.
  • Een 4tal weken mag u geen zware inspanningen leveren en wordt sporten afgeraden.
  • Een 6tal weken dient u dag en nacht een speciaal drukpak te dragen.
  • Een controleraadpleging wordt voorzien 1 week, 2 weken en 6 weken postoperatief.