Borstvergroting

Een borstvergroting of borstaugmentatie is een chirurgische techniek waarbij de borsten worden vergroot. Afhankelijk van de lichaamsbouw en de wens van de patiënt kan gekozen worden voor een borstvergroting door middel van implantaten (prothesen), door middel van eigen vetweefsel (lipofilling) of een combinatie van beiden (hybride borstvergroting).

Borstverkleining

Een borstverkleining of borstreductie is een chirurgische techniek waarbij de borst wordt verkleind en gelift. Borsten veranderen tijdens hun levensloop. Sommige patiënten hebben al sinds hun jeugd grote borsten (borsthypertrofie).  Bij anderen is het een gevolg van hormonale veranderingen, zwangerschap of een gewichtstoename.

1 op 9 vrouwen in België krijgt voor de leeftijd van 75 jaar de diagnose van borstkanker. De precieze oorzaak voor het ontstaan van borstkanker is nog onvoldoende gekend. Wel zijn een aantal risicofactoren geïdentificeerd.  Zo kan binnen een bepaalde familie een abnormaal hoog aantal gevallen van borstkanker aanwezig zijn. We spreken in dit geval van een familiale vorm van borstkanker.

Borstlift

Een borstlift of mastopexie is een chirurgische techniek waarbij de afhangende borst wordt gelift. Borsten veranderen tijdens hun levensloop. Dit kan het gevolg zijn van het normale verouderingsproces of een resultaat zijn van de zwangerschap of een uitgesproken gewichtsverlies. Klassiek zien we een afname van het volume en de stevigheid van de borst, waardoor er een teveel aan huid overblijft, de borst doorhangt en de tepel in een wat lagere positie komt te staan.

Lipofilling is een techniek waarbij vetcellen worden getransplanteerd. Deze vetcellen worden via een klassieke liposuctie techniek bekomen: via een kleine opening in de huid wordt met een canule onderhuids vetweefsel weggezogen op plaatsen waar overtollig vet aanwezig is. Het bekomen vetweefsel wordt vervolgens gezuiverd zodat een concentraat van pure vetcellen wordt verkregen.

Borstvorming bij de man of gynaecomastie is een aandoening waarbij de man een meer dan normaal volume ontwikkelt ter hoogte van de borst. Deze aandoening kan, naast een verminderd zelfbeeld, ook gepaard gaan met specifieke pijnklachten.Bij de geboorte hebben zowel meisjes als jongens kleine klierschijfjes achter de tepel. Bij jongens verdwijnen deze meestal in de kindertijd. Tijdens de puberteit kunnen deze klierschijfjes (tijdelijk) terug wat opzwellen.